Scrisul pe pereti in locurile publice de catre persoane cu o identitate anonima, este un obicei ale carui origini se gasesc in istoria antica. Graffitiul a existat inca din Antichitate, din perioada Imperiului Roman. Texte cu conotatii politice, de dragoste si chiar brutale se gaseau pe zidurile oraselor romane. Sensul termenului a evoluat desemnand orice fel de inscriptie de pe suprafetele publice, de obicei pe pereti, fara acordul proprietarului.
Fenomenul graffiti a devenit o ramura semnificativa a culturii stazii din SUA, fiind unul dintre cele 4 elemente ale culturii hip hop, alaturi de BBoy-ing, MC-ing si DJ-ing.Unul dintre cei care au pus bazele graffitiului in Statele Unite a fost TAKI 183.Lupta autoritatilor cu writerii in anii ’80 a dus la descurajarea si estomparea fenomenului. Ulterior autoritatile americane au dat oarecum importanta acestor artisti ai strazii, oferindu-le locuri speciale pentru a se exprima liber cu ajutorul spray-ului.
Fenomenul graffiti s-a facut cunoscut si in Romania dupa revolutia din ’89, atunci cand cresterea numarului unor astfel de desene sau mazgaleli surprindea pe toata lumea, intr-un mod mai mult sau mai putin placut.
Scrierea cu ajutorul spray-urilor sau markerelor este o arta specifica spatiului urban.Graffitiul nu este doar un simplu text, este un desen care surprinde prin complexitate si stil si care contine aceleasi elemente ale anilor ’70 intalnite in New York.Tinerii si cei cu o minte “dezghetata” considerau acest fenomen o forma de exprimare a artei, iar restul ii considerau pe acesti tineri care isi expuneau public talentul niste vandali care strica imaginea orasului.
In Romania fenomenul graffiti a explodat dupa anul 1990.Prima generatie de artisti stradali din scena romaneasca este reprezentata de ERPS, SERM, KERO, NOVA, SUFLO, MISTER.
Writerii sunt greu de tolerat de catre cei care nu inteleg aceasta ramura a culturii urbane, pentru ca sfideaza in primul rand legea si ordinea. Ei dau viata si culoare “noianului de gri”- culoare care lipseste spatiului urban postdecembrist cu desavarsire.
A doua generatie de writeri a aparut in perioada 1998 – 1999.Printre numele marcante ale acestei perioade se regasesc SAGE, SCIENCE, RATPOISON, HOMEBOY (Brasov), CBU Posse (Sibiu), HIEROGLIPHA (Arad).
Primele crew-uri bucurestene au fost UCB (United Criminals of Bucharest) si NPA (Next Phase Alliance)
In aprilie ’99 apare pe piata compilatia „HIP-HOP Murale” editata de A&A RECORDS care a organizat cu aceasta ocazie primul concurs de graffiti. Pieceurile au fost realizate pe niste rulote ale circului.La acel eveniment au participat AGA, UCB Crew, RATPOISON (Brasov), ERPS, SHAO precum si un crew format din fete, Dark Angels.
In perioada 2000 – 2001 au aparut primele desene executate de writeri straini pe metroul bucurestean.Primul wholecar realizat in Romania a fost dat in anul 2002.Fenomenul graffiti a fost incurajat de concursurile dedicate artei urbane.
De exemplu, in 2003, in Herastrau, Mountain Dew a organizat un eveniment la care au participat oficial writeri. Castigatorii de atunci au fost ERPS si STER.
In 2004, concursul Mountain Dew s-a desfasurat in parcul Tineretului si a fost castigat de NEON.
In 2005, writerii romani au participat la concursul international de graffiti „Write 4 Gold”.S-au facut remarcati SUFLO, SERM si KERO.
Tot in anul 2005, magazinul Hip-Hop USA si Plaza Romania au dedicat un alt eveniment grafferilor, care a fost castigat de ZW si SUFLO.
In acelasi an, Mountain Dew si-a continuat traditia si parcul Tineretului a gazduit alt eveniment graffiti castigat tot de NEON.
In 2010, in parcul Tineretului a avut loc un prima editie a festivalului Street Heroes.Street Heroes 2010 a adunat la un loc 12 crew-uri de graffiti, 60 de writeri, 600 spray-uri si un perete dedicat lor.
Pentru prima data în istoria culturii urbane romanesti, graffiti-ul se imbina cu colajul pentru a acoperi un perete de 3 metri inaltime si 15 de metri lungime.Celebri deja la nivel national prin intermediul peretilor pe care si-au lasat amprenta si prin proiectele de arta stradala demarate, Kero, Allan Dalla si Ion Barladeanu au incantat publicul cu o demonstratie live de graffiti.
In Romania, conceptia despre graffiti nu s-a schimbat, din pacate acesta este vazut in continuare ca o forma de vandalism, si nu ca o forma de expresie a artei.
Cred ca acest lucru se intampla datorita faptului ca este mult mai usor sa judeci decat sa intelegi (sau decat sa incerci macar sa intelegi).
Pentru writeri, graffitiul reprezinta o forma de comunicare, de exteriorizare a ideilor, sentimentelor si desigur si a trairilor.Writerii prefera ca peretii si metrourile sa vorbeasca in locul lor prin culoare.Mesajele lasate de ei sunt pe peste tot.De noi depinde cata importanta le acordam si mai ales cum le interpretam.Oamenii sunt mult prea grabiti, stresati si preocupati pentru a descifra aceste mesaje ale writerilor care nu sunt chiar atat de greu de inteles.
Este usor sa condamni, sa acuzi si sa ignori ceea ce nu intelegi.Eu petrec mult timp la metroul bucurestean.Imi place sa analizez desenele, stilurile si mai ales sa vad ce impact au acestea asupra oamenilor obisnuiti.
Acum ceva timp, am vazut niste copii care la oprirea trenului in statie au inceput sa chiuie fericiti, sa arate cu degetul spre vagonul de metrou.Ei isi trageau bucurosi de haine parintii,rusinati de aceasta scena.Motivul?Copiii au observat ca prin “orasul de sub oras” se plimba personajele lor de desene animate preferate : Tom si Jerry (de MSER si KERO).
Sa fie oare generatia tanara generatia care va intelege ce inseamna defapt aceasta arta?Este cu siguranta vorba despre a transmite ceva unui public.Am vazut de asemenea fete incantate atunci cand in statie “si-au facut aparitia” tot felul de personaje cunoscute.
Graffitiul este o forma a ilegalitatii exprimata nu prin violenta fizica asupra celor din jur, nici prin jigniri si nu pune viata nimanui in pericol.
Este o forma a ilegalitatii exprimata prin culoare, pasiune si creativitate.
Pentru a accesa arhiva foto a graffitiului romanesc, va invit sa vizitati siteul BUCHARESTBUSINESS.