„Man, am scos sh yo o piesa, datz sh voi un share?”, „O bucata fresh de la Nimeninuaauzitdenoi records/studio/production etc.”, „Frate, voi chiar nu datz un share???”. Nu, nu o să-ți dea nimeni share dacă abordezi un site de profil așa. În mod firesc, mulți MC debutanți își doresc susținere din partea site-urilor autohtone încât munca lor să ajungă la cât mai mulți oameni. Din păcate, un număr alarmant de mare dintre ei asaltează paginile de Facebook ale site-urilor de multe ori doar cu un link, uneori însoțit de o frază de genul celor de sus. Alții dau copy-paste și trimit și un e-mail pe adresa redacției. După vreo 5 ani de jurnalism, 3 ani în branșa site-urilor de profil și ceva timp promovând numeroși artiști în calitate de PR, aș vrea să vă prezint cum ar trebui să arate un e-mail / mesaj trimis unei redacții încât să-ți crești șansele de publicare.
Înainte de toate, trebuie să fii conștient că aproape toți redactorii de profil fac asta pro bono. Da, gratis, fără bani, ce vrei tu. Majoritatea o fac strict din pasiune și în limita timpului liber. Dacă nu ți se răspunde la mesaj în 5 minute, înțelege că membrii echipei probabil sunt la școală, facultate, muncă etc. Ai răbdare, dacă ai un e-mail bine scris și trimis cui trebuie (o să detaliez asta mai jos), ți se va răspunde. Dacă lași un link și o propoziție sunt șanse mari să nu îți răspundă nimeni.
Mai mult decât atât, trebuie să înțelegi că niciun site nu este obligat să te promoveze. Dacă îi întâmpini cu o piesă trasă cu microfonul de la calculator, pe un beat luat de-afară și necitat, cu un flow monoton, poți să ai cele mai bune versuri din lume și nimeni nu o să te bage în seamă. Abia după ce ai bifat toate subpunctele conturate frumos de Deliric (https://www.facebook.com/notes/deliric/invataturile-lui-deliric-catre-fiii-sai/10152620698727201) ar trebui să iei în considerare trimiterea unei propuneri de promovare.
Sfaturile de mai jos nu îți vor asigura promovarea pe un site de profil (repet, sunt sfaturi pentru o propunere de promovare), însă cu siguranță te vor ajuta atât pe tine, cât și pe redactori în cazul în care vor să îți promoveze piesa / albumul / evenimentul etc.
1. COMUNICAT DE PRESĂ
Sună pompos, dar este incredibil de ușor de realizat. Un comunicat de presă este un simplu text în care acoperi întrebările principale la care ar trebui să răspundă viitoarea știre: Cine? Ce? Când? Unde? Cum? Cât? De ce?. Răspunsurile diferă în funcție de scopul mesajului și de tipul de propunere (piesă / album / eveniment etc.).
Exemple după caz:
A. PIESĂ – Dacă vrei să propui o piesă pentru promovare, este obligatoriu să incluzi următoarele detalii:
– Nume artist/artiști
– Sursă instrumental / Producător
– Mix / Master
– Studio
– Link piesă – Nu .mp3, .wav whatever în attachments. Nu o să stea nimeni să îți descarce piesa sau să riște să ia vreun virus de la voi. Există atâtea platforme gratuite (Youtube, Soundcloud etc.), le știți și voi. Pe lângă link, de multe ori atașez și EMBED, întrucât majoritatea site-urilor sunt tip WordPress (redactorii nu inserează direct link-ul piesei, ci intră în link și iau codul embed de acolo).
– Link-uri (pagini oficiale de Facebook, SoundCloud, website-uri etc., în funcție de situație)
– Orice alte informații relevante (declarație artist, anunț album nou etc.) – Cât mai multe informații duc la un comunicat complet.
B. VIDEOCLIP – toate detaliile de mai sus, adăugând echipa video (cine a filmat, cine a montat, unde au avut loc filmările, câte zile au fost etc.). Ar fi frumos să menționați toate personale implicate în proiect.
C. ALBUM – toate detaliile de la „piesă”, doar că ar trebui să incluzi și un tracklist în format text. Dacă trimiți tracklist-ul în format .jpg sau .png, redactorul trebuie să transcrie singur tot și îi ia mult mai mult timp decât probabil dispune.
D. EVENIMENT
– Ce denumire are evenimentul? (Concert X, Festivalul Y etc.)
– Ce artiști vor cânta / pune muzică / dansa / desena etc.?
– Când va avea loc evenimentul? (data + oră)
– Unde se va desfășura?
– Cum se va desfășura? (concert, petrecere, concurs etc.)
– Intrarea este liberă? Cât costă un bilet?
– Orice alte informații relevante.
În plus, de multe ori trimit comunicatul cu și fără diacritice, în două documente separate, deoarece unele site-uri au articole fără diacritice pentru a fi optimizate pentru motoarele de căutare, altele au numai cu diacritice pentru corectitudine.
2. IMAGINE
Orice articol pe un site de profil va conține și o imagine. Asta înseamnă că puteți trimite oricare dintre următoarele:
– artwork
– fotografie artist
– poză de la making of (în cazul videoclipurilor)
– afiș / cover Facebook
– orice altă imagine reprezentativă
3. TEXT
De multe ori e drăguț să faci și o mică introducere în temă. Începe mesajul sau e-mailul cu o formă de adresare politicoasă (nu neapărat formală, dar de bun simț) și spune câteva cuvinte despre ceea ce urmează să prezinți. Ar fi indicat să incluzi comunicatul de presă (în variante cu și fără diacritice), alături de imagine sau imagini la atașamente.
După ce ai pregătit tot ce trebuie, alege site-urile cărora vrei să le trimiți. Cele mai active site-uri de profil, în ordine alfabetică, sunt:
Black Sheep Sound
Bro News
Eragon Vibes
Hip Hop Art
Hip Hop din Romania
Hip Hop Live
Hip Hop News
Marpha Hip Hop
Phoenix Hip Hop
Rap News
Sunete Sub Sol
UZR
Versuri Hip Hop
Toate aceste site-uri au date de contact publice, pe care poate să le acceseze oricine. Dacă știi pe cineva care lucrează la un site de genul, încearcă să obții adresa lor personală de e-mail fiindcă de multe ori se adună sute de mail-uri în inbox-urile redacției. În cazul în care știi un redactor, ar fi bine să îi dai un reminder și pe Facebook sau pe telefon că unele persoane nu verifică inbox-ul zilnic.
Cam astea ar fi cele mai importante aspecte pentru o propunere de promovare reușită. Nu uita să mulțumești redactorilor pentru timpul acordat și să nu te dezamăgești dacă răspunsul nu este pozitiv. Orice feedback ar trebui să te ambiționeze să evoluezi în permanență.
Mult succes!